• Åse Borgeryd

Varför ska man fasta? Är inte det skitjobbigt? Eller... framtidens bästa val?


Tredje och sista dagen på min 3-dagars fasta. Jag vaknar tidigt, pigg som en citronshot och kreativitet och positiva tankar fyller mig så pass klockan sex denna morgon, att det är omöjligt att somna om en stund, fast jag kan! Jag känner igen känslan. Lätt i sinnet. Pigg. Tankar som flyger fram i huvudet och ett fokus utan dess like. Värt det? Såå klart!

Jag vill dock redan tidigt i detta inlägg inte rekommendera detta till barn/ungdomar eller personer som har eller har haft ätstörningar. Det kan trigga igång problemen igen. Inte heller till gravida eller utmattade personer. Man bör alltid prata med sin läkare om man har en sjukdomsbild innan man bestämmer sig för detta. Det känns viktigt att förmedla.

Ok. Jag vaknade med en förkylning i söndags och beslöt, som jag gjort tidigare under förkylning, åter skulle jag fasta 3 dagar, för att låta kroppen vara i fred och jobba med infektionen. Dessutom kunde jag ju inte träna så det passade bra. Kanske har jag haft en lättare infektion, men denna morgon vaknar jag helt utan symptom och redo att börja om att träna igen. Och äta så klart! Jag kan inte se några nackdelar med fasta... Jo, att jag igår kväll faktiskt var sugen på potatis och aioli! Ja, udda att bli sugen på det, men så var det! Men i övrigt finns bara fördelar. Jag har inte varit trött ens. Mer mentalt jobbigare än fysiskt då man lagar mat utan att äta den. Så varför fasta? Eller varför inte?

Tidigare har jag varit skeptisk till att det skulle passa mig. Jag menar jag som värre än Skalman själv hade en inbyggd ät-klocka som gjorde mig sur och grinig efter 3-4 h och måste äta igen, hela dagarna i ända! Jag var så less på detta! Dessutom som långloppsidrottare jag lära mig att använda reserverna. Så förra året testade jag för första gången och inledde med en 3 dagarsfasta och har under detta år mer eller mindre valt att fasta ett dygn i veckan, ibland varannan vecka. Detta efter min första tredagarsfasta i höstas. Till och med mitt under tävlingsperiod gjorde jag det! Men du kan väl inte träna under dessa dagar, frågar sig många? Jo, absolut! Vi är skapta för det! Ofta lugnare pass på 2-2,5 h eller styrka. Inga intervaller dessa dagar? Nej, det är inte en bra kombo och man saknar så klart växlarna uppåt där kolhydrater är nödvändigt. Men dagen efter fastan är jag sjukt stark alltid och planerar alltid in riktigt tuffa pass dessa dagar!

Så vad är då fördelarna? Jo, för mig har det varit ett jämnare blodsocker och inte alls samma behov av att äta superregelbundet. Jag är inte ens sur då! Jag frigör sjukt mycket tid denna dag och får extremt mycket gjort. Fokuset är grymt och inga tankar går åt till att fundera på mat eller när man ska äta. Dessutom tycker jag mitt sätt att uppskatta mat har blivit starkare. När man bryter fastan med nåt riktigt gott, färgrikt och smaskigt- så är det så gott! Sen är jag, som jag nämnde, grymt stark dagen efter en fastedag. Oftast inleder jag en söndag och äter middag med familjen och bryter sen fastan, gärna med ett träningspass och äter middag måndag kväll igen. Fasta ger för övrigt bl a:

- Höjd energinivå

- Glad mage i längden utan irritation

- Förhindrar/ kan stoppa inflammationer som t ex mage och tarmproblem kan vara orsak till

- Stimulerar muskeluppbyggnad och höjer fettförbränningen

- Kontrollerar blodsockret genom förbättrad insulinresistans och sänker kolesterol

- Kan tom bygga nya stamceller och förebygga t ex cancer och Alzheimers

- Fördelar för människor med övervikt. Dock vill jag prioritera andra fördelar först och återkomma i denna punkt… kan bli låååångt!

Så varför inte testa? Något ger det alltid för en människa med en nyfikenhet för nya erfarenheter. Att låta systemet vila en gång i veckan är inte svält. Det kan ingå som en rutin en vanlig vecka som vad annat som helst du inte funderar så mycket kring. Att denna dag ta extra hand om sig kan vara bra. Kanske unna sig ett bad, ett långt samtal med en vän eller varför inte en present till dig själv som inte har med mat eller dryck att göra.

Jag väljer aldrig juicer och annat som är sött under fastan. Det känns mer som att man stimulerar kroppen till ett sug mer än man låter den vila. Jag dricker vatten, örtte som är renande och fulla med antioxidanter. Jag gör egna drycker med citron, ingefära, kanel, kardemumma och svartpeppar och låter det dra. Får för mig att det är mumma för kroppen och hjälper till att signalera vad det är frågan om. I övrigt dricker jag faktiskt lite kaffe (inte för att det är bra och hjälper till utan för att jag är 42 år och bestämmer över mig själv och älskar kaffe!) och tillskott av vitaminer och mineraler som alltid annars.

Så klart är vi olika och olika saker passar olika människor. Men jag är helt säker på att många fler än jag skulle må bra av att låt kroppen vila, att ge utrymme för återväxt, muskeltillväxt och ny energi! Som en present till sig själv i längden och nåt som förhoppningsvis gör ditt liv längre! För vem vill inte det?


320 visningar
Kontakta mig
info@aseborgeryd.se
070 - 646 95 54
  • Facebook - Vit Circle
  • Instagram - Vit Circle